KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA ANGIELSKIEGO
nt. Wycieczka z przewodnikiem po kompleksie
Księżego Młyna
(A guided
tour to Księży Młyn)
LICZBA UCZNIÓW: 28
CZAS: 2 godziny lekcyjne
WIEK: 17 lat
POZIOM: średnio-zaawansowany
CELE OGÓLNE:
Uczeń
–
umie oprowadzić cudzoziemca po zabytkowym i unikatowym w
skali światowej kompleksie na Księżym Młynie
–
potrafi zaprezentować rezultaty swojej pracy
–
rozwija umiejętność pracy w grupie
CELE OPERACYJNE :
Uczeń
potrafi
analizować i selekcjonować
informacje zawarte w informatorach i przewodnikach dotyczących Księżego Młyna
formułować wypowiedź przewodnika
stosować odpowiednie struktury
gramatyczne w odniesieniu do wypowiedzi z zakresu historii (czas przeszły) i
współczesnego wykorzystania obiektu (czas teraźniejszy)
Uczeń potrafi
podawać informacje (przygotowane
wcześniej przez grupy) o poszczególnych zabytkach w okolicy Księżego
Młyna w sytuacji autentycznej wycieczki turystycznej
rekonstruować informacje podane
przez przewodników
wypełniać luki w tekście
(rozumienie ze słuchu)
TECHNIKI
PRACY:
zbieranie informacji na temat
zabytków
prezentacje
ćwiczenia w rozumieniu ze słuchu –
uzupełnianie luk w tekście
pisanie przewodnika (projektu)
– na podstawie uzyskiwanych
informacji w trakcie wycieczki
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
podręcznik Enterprise Elementary
tekst z podstawowymi informacjami o
Księżym Młynie z lukami do uzupełnienia
teksty przewodników
SPRAWNOŚCI / UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWE:
integracja sprawności językowych (mówienie, słuchanie,
czytanie, pisanie)
PRZEBIEG LEKCJI:
1. Przypomnienie zadań dla grup
prezentacja poszczególnych obiektów
na trasie wycieczki (pełnienie roli przewodnika)
fotografowanie zabytków
uzupełnianie luk w tekście
2. Przejście zaplanowaną trasą
wycieczki
prezentacje zabytkowych obiektów na
trasie w języku angielskim przez poszczególnych przedstawicieli grup
(„przewodnicy”)
słuchanie i uzupełnianie luk w
podanym wcześniej tekście (uczestnicy - „turyści”)
3. Powrót do szkoły – zapoznanie
uczniów z zadaniem domowym (ilustrowana praca w formie projektu przygotowywana
w czteroosobowych grupach pod tytułem PRZEWODNIK PO ZABYTKACH KSIĘŻEGO MŁYNA.
Uwagi na temat lekcji
Konspekt i
przebieg lekcji przedstawiony powyżej to tylko fragment całego cyklu zajęć
poświęconych tematyce regionalnej. Obejmuje on tylko dwie godziny lekcyjne,
podczas których odbywa się zwiedzanie miejsc ujętych we wcześniej sporządzonym
planie. Całe przedsięwzięcie można zamknąć w pięciu spotkaniach z młodzieżą.
Pierwsza
lekcja będzie miała głównie charakter informacyjny. Nawiążemy do ostatnich lekcji
z podręcznika kursowego (zwiedzanie - sightseeing
unit 15, Enterprise 1) i objaśnimy ideę, która zapoczątkowała nasze
przedsięwzięcie. Następnie podzielimy klasę na 7 czteroosobowych zespołów, tak,
aby w każdym z nich była jedna osoba z dobrą znajomością języka (lider) i trzy
osoby ze średnią i słabą umiejętnością komunikowania się w języku angielskim.
Zadaniem lidera będzie rozdzielenie pracy między członków grupy ( szukanie
materiałów, redagowanie tekstu, tłumaczenie). Taki podział, jak sądzimy, umożliwi
lepszą współpracę między uczniami przy jednoczesnym wzajemnym uczeniu
się.
Grupom
wyznaczymy miejsca warte zwiedzenia np. willa Herbsta dla jednego zespołu,
fabryka przy ulicy Przędzalnianej dla drugiej grupy, domy familijne itd.. Osoby
w zespołach będą miały za zadanie poszukać informacji na temat danego obiektu w
przewodnikach polsko i anglojęzycznych i napisać o historii i współczesności
zabytków. W ten sposób na następne spotkanie młodzież powinna przygotować 7
prac opisujących wyznaczone zabytki Księżego Młyna.
Druga lekcja zostanie w całości poświecona ewentualnej
korekcie i redagowaniu przyniesionych opisów. W celu uniknięcia sytuacji, w
której tylko jedna osoba w grupie wykonała rzeczywistą pracę, lider poinformuje
o przebiegu wykonania zadania i wkładzie pracy poszczególnych członków grupy.
Jako pracę domową uczniowie otrzymają zadanie przepisania tekstu we właściwej
formie. Jednej osobie w grupie powierzamy rolę przewodnika. Uczeń ten ma
zadanie podczas wycieczki opowiedzieć o danym zabytku pozostałej młodzieży,
która w tym przypadku pełni rolę turystów. „Turyści” słuchają „przewodnika” i
uzupełniają luki w tekście wcześniej przez nas przygotowanym i rozdanym przed
rozpoczęciem zwiedzania (1 kopia na parę). W ten sposób uczestnicy wycieczki mają
gotowy materiał do przygotowania finalnego produktu – projektu o zabytkach
Księżego Młyna. Jest to zadanie domowe, które otrzymują grupy czteroosobowe
utworzone na początku. Projekt będzie pracą o wszystkich zabytkach oglądanych
przez uczniów i będzie opatrzony ilustracjami i fotografiami budynków
(niektórzy uczestnicy wycieczki mogą fotografować budynki w czasie wycieczki).
Projekty przyniesione przez uczniów np. po feriach zimowych będą ocenione
według standardowych kryteriów oceny projektu. Następnie mogą być
zaprezentowane na wystawie w szkole oraz posłużyć jako materiał dydaktyczny dla
klas pierwszych. Oczywiście nie zapomnimy szczególnie nagrodzić przewodników, których zadanie jest
wyjątkowo trudne i odpowiedzialne.
W
konspekcie zamieściłyśmy cele operacyjne dotyczące całego cyklu spotkań.
Wytłuszczone to cele lekcji opisanej. Sądzimy, że jest to najbardziej
spektakularny fragment wszystkich lekcji, ale nie mógłby powstać bez
odpowiedniego wcześniejszego przygotowania i nie byłby zakończony bez graficznego
opisu w formie projektu.
Pozostała
jeszcze kwestia wyboru trasy wycieczki. Proponujemy następującą trasę:
Szkoła
(dzisiejszy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 11 na Księżym Młynie) – willa
Herbsta – fabryka Scheiblera – remiza strażacka – Park Źródliska – Pałac
Scheiblera (Muzeum Kinematografii) – kompleks mieszkalny (osiedle robotnicze) –
Szkoła.
Sądzimy,
że nasz pomysł wart jest realizacji, tym bardziej, iż lekcja taka łączy w sobie
wiedzę z zakresu historii miasta i najbliższego otoczenia, w którym przebywają
na co dzień nasi uczniowie. Ponadto w sposób praktyczny wykorzystują oni język
obcy jako narzędzie komunikacji w promocji własnego regionu.
Życzymy Państwu i Państwa uczniom wielu niezapomnianych
wrażeń z wycieczki po Łodzi, którą można w dowolny sposób jeszcze bardziej
uatrakcyjnić i dostosować do wieku uczniów młodszych, czy wyższego poziomu
językowego.
ZAŁĄCZNIKI:
ZAŁĄCZNIKI:
Rys. 1. Księży Młyn – plan z
panoramą zespołu – 67a – Przędzalnia; 67c – willa E. Herbsta (obecne muzeum
”Rezydencja Księży Młyn”); A – Straż Pożarna (Tymienieckiego 20); B – Sklep
(Księży Młyn 14); C – Szkoła i dom nauczycieli (Księży Młyn 13/15); D – Szpital
Św. Anny, obecnie im. K. Jonschera (Milionowa 14)
Rys. 2. Budynek przędzalni na
Księżym Młynie – zdjęcie z albumu „Ansichten der Baumwolle – Manufaktur von
Carl Scheibler” z końca XIX w. w zbiorach Centralnego Muzeum Włókiennictwa w
Łodzi
Rys. 3. Budynek szkoły fabrycznej
(obecnie Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 11)
– zdjęcie z r.1997
Rys. 4. Portret Karola Wilhelma Scheiblera (1820 –
1881)
Listen to the guide and complete the text. If you
still have some information missing ask the guide. (Posłuchaj przewodnika i uzupełnij
tekst. Jeśli ciągle brakuje jakiejś informacji, zapytaj o nią przewodnika.)
Księży Młyn is a special historical place in Łódź with
tradition reaching back to the (1)________________ . It was given to the priest
of Łódź by Włocławek bishop in the end of the (2)________________ century. One
of the first industrial buildings in Łódź was a (3)________________ on the
Jasień river. It worked until the (4)________________ in 1822. In 1825 the area
of Księży Młyn was bought by K.F.Wendisch, who built there (5)________________
-mills and a cotton pinning mill. Later the industrial area on the Jasień river
was bought by the greatest industry man of Łódź - Karol (6)________________.
A few years later, with co-operation of the (7)________________
architect Hilary Majewski, a great complex of industrial, habitable and social
buildings in the area of Księży Młyn was founded. In 70`s of 19th century two
weaving-mills, a pinning-mill, (8)________________ of raw material and a
sidetrack were built in (9)________________ street (today: Tymieniecki street).
In 1875 two-floor workmen's houses for a few hundreds families were put up and
a villa for Scheibler's (10)________________ Zofia Matylda and her husband
Edward (11)________________ was erected at the corner of Emilia and
(12)________________ street. The new renaissance residence represents the
typical interiors of the palace built by factory (13)________________. The
elevations of the whole industrial-habitable complex, except the Herbst`s
villa, were made from natural red brick the beauty of which we can still
admire.
Pełny tekst przewodnika:
Księży Młyn is a special historical place in Łódź with
tradition reaching back to the Middle Ages. It was given to the priest of Łódź
by Włocławek bishop in the end of the 14th century. One of the first industrial
buildings in Łódź was a water mill on the Jasień river. It worked until the
fire in 1822. In 1825 the area of Księży Młyn was bought by K.F.Wendisch, who
built there weaving-mills and a cotton pinning mill. Later the industrial area
on the Jasień river was bought by the greatest industry man of Łódź - Karol
Scheibler.
A few years later, with co-operation of the city
architect Hilary Majewski, a great complex of industrial, habitable and social
buildings in the area of Księży Młyn was founded. In 70`s of 19th century two
weaving-mills, a pinning-mill, warehouse of raw material and a sidetrack were
built in Emilia street (today: Tymieniecki street). In 1875 two-floor workmen`s
houses for a few hundreds families were put up and a villa for Scheibler`s
daughter Zofia Matylda and her husband Edward Herbst was erected at the corner
of Emilia and Przędzalniana street. The new renaissance residence represents
the typical interiors of the palace built by factory owners. The elevations of
the whole industrial-habitable complex, except the Herbst`s villa, were made
from natural red brick the beauty of which we can still admire.
Księży
Młyn to szczególne historyczne miejsce w Łodzi z tradycjami sięgającymi czasów
(1)średniowiecznych. Został podarowany łódzkiemu księdzu przez biskupów
włocławskich pod koniec (2)XIV wieku. Jednym z pierwszych budynków
przemysłowych w Łodzi był (3)młyn wodny zbudowany nad rzeką Jasień,
który pracował aż do (4)pożaru mającego miejsce w roku 1822. W 1825
teren Księżego Młyna został zakupiony przez K.F. Wendisch, który zbudował tam
(5)przędzalnię i tkalnię napędzane energią wody. Później tereny
przemysłowe nad rzeką Jasień nabył największy łódzki przemysłowiec Karol (6)Scheibler.
Kilka lat
później we współpracy z architektem (7)miasta Hilarym Majewskim powstał na
Księżym Młynie duży kompleks budynków przemysłowych, mieszkalnych i
publicznych. W latach siedemdziesiątych XIX wieku dwie przędzalnie i tkalnia
oraz (8)magazyny surowca i bocznica kolejowa powstały przy ul. (9)Emilii
(dzisiejsza ul. Tymienieckiego). W 1875 roku powstało osiedle dwupiętrowych
domów robotniczych dla kilkuset rodzin, a u zbiegu ul. (10)Przędzalnianej
i ul. Emilii wzniesiona została willa dla (11)córki Scheiblera Zofii
Matyldy i Edwarda (12)Herbsta. Neorenesansowa rezydencja reprezentuje
typowe wnętrza pałaców budowanych przez (13)właścicieli fabryk. Elewacje
całego kompleksu Księżego Młyna oprócz willi Herbsta zostały zrobione z
naturalnej czerwonej cegły, której piękno możemy podziwiać do dzisiaj.
W oparciu o: Kobojek Grażyna,
Księży Młyn, Łódź 1998
Bibliografia:
Kobojek Grażyna, Księży Młyn,
Widzewska Oficyna Wydawnicza „Zora”, Łódź 1998
Salm Jan, Wesołowski Jacek, Łódź
przewodnik, Zarząd Miasta Łodzi, Łódź 1992
110 – lecie Szkół przy ul. Księży
Młyn 13/15 w Łodzi, red. Janina Patora, Łódź 1988